Opdracht 1

Stap 1: Ga op zoek tussen de informatiebronnen naar informatie over oorzaken en aanleidingen over de revolutie in Frankrijk.
Stap 2: Som deze ontevredenheden van de burgers op in een lijstje zodat het duidelijk is voor jou wat deze inhouden.
Stap 3: Schrijf een brief naar de Franse koning waarin je deze ontevredenheden aanhaalt en waarom je deze wil veranderd zien.
Stap 4: Plaats deze brief in een Worddocument en noem dit document "BZL FRANSE REVOLUTIE + naam leerling".
 

Opdracht 2

Stap 1: Ga op zoek tussen de informatiebronnen naar informatie over de persoon van Marie-Antoinette, vorstin van Frankrijk ten tijde van de Franse Revolutie.
Stap 2: Je zal moeten selecteren uit de informatie die je zal vinden in boeken en op internet. Ga op zoek naar drie positieve dingen en drie negatieve dingen over Marie-Antoinette en/of haar.
Stap 3: Plaats deze positieve en negatieve aspecten in een betoog waarin je duidelijk laat merken dat deze Franse vorstin niet het monster was zoals de Franse bevolking ze afschrijft.
Stap 4: Plaats dit betoog in het Worddocument dat je bij opdracht 1 hebt aangemaakt.
 

Opdracht 3

Stap 1: Beslis voor jezelf op welk formaat je je tijdlijn wil uitwerken. Er zijn verschillende mogelijkheden: op papier, op karton, via word, via paint, enzovoort. Bedenk je wel dat je het tijdens de les zal moeten kunnen afgeven dus voorzie een handig formaat om het eindproduct te transporteren (A4/A3 formaat)
Stap 2: De periode van de Franse Revolutie kunnen we onderverdelen in verschillende fasen. Ga in de bronnen op zoek naar de verschillende fasen en maak deze zichtbaar op jouw tijdlijn.
Stap 3: Vervolgens zoek je naar belangrijke gebeurtenissen die hebben plaatsgevonden tijdens deze fasen. Je duidt deze aan op de tijdlijn. Je mag hier altijd een afbeelding bijplaatsen om het aanschouwelijk duidelijker te maken.
Stap 4: Indien je dit via word of paint uitwerkt, dan plaats je dit betoog in het Worddocument dat je bij opdracht 1 hebt aangemaakt. Heb je het op papier, karton,... gemaakt dan geef je dit persoonlijk af tijdens de les.
 

Opdracht 4

Stap 1: Ga online of in de aangeboden boeken op zoek naar informatie omtrent het document 'verklaring van de rechten van de mens en burger'.
Stap 2: Lees het document door en schrijf vervolgens in het Worddocument dat je hebt aangemaakt tijdens opdracht 1 een tekst waarin je aantoont dat de waarden van de Verlichting aanwezig zijn in het document 'verklaring van de rechten van de mens en burger'. 
Stap 3: Lees het document door en schrijf vervolgens in het Worddocument dat je hebt aangemaakt tijdens opdracht 1 een tekst waarin  je duidelijk maakt waar persoonlijke vrijheden voorkomen in het document. Daarnaast geef je ook aan met een voorbeeld waar dit vandaag in België nog geldt. 
Stap 4: Plaats de antwoorden op de vragen in het Worddocument dat je bij opdracht 1 hebt aangemaakt. 
 

Opdracht 5

Stap 1: Beslis voor jezelf op welk formaat je je tijdlijn wil uitwerken. Er zijn verschillende mogelijkheden: op papier, op karton, via word, via paint, enzovoort. Bedenk je wel dat je het tijdens de les zal moeten kunnen afgeven dus voorzie een handig formaat om het eindproduct te transporteren (A4/A5 formaat)
Stap 2: Ga online of in de aangeboden boeken op zoek naar informatie omtrent de ontevredenheid van de burgers nadat de revolutie heeft plaatsgevonden.
Stap 3: Je kiest verschillende argumenten die de burgers aanhalen waarom de toenmalige koning werd gedwonden tot aftreden. Daaruit selecteer je één argument en je maakt een affiche waarin je jouw frustraties duidelijk laat merken. Een affiche werkt voornamelijk met afbeeldingen en slechts beperkt in tekst! Hou hier rekening mee.
Stap 4: Indien je dit via word of paint uitwerkt, dan plaats je dit betoog in het Worddocument dat je bij opdracht 1 hebt aangemaakt. Heb je het op papier, karton,... gemaakt dan geef je dit persoonlijk af tijdens de les.